21 januari 2015

Knoflook


We hebben drie jaar geleden voor het eerst geĆ«xperimenteerd met het planten van knoflook in onze groentetuin. Er ging een wereld voor me open toen ik op de site van Vreeken zaden (https://www.vreeken.nl/) ging zoeken naar een geschikt ras. Volgens mij kwamen we na wat wikken en wegen het eerste jaar uit op het ras Messidrome. 

In oktober stopten we de teentjes in de grond… eigenlijk zonder er veel van te verwachten… Daarna vergt knoflook weinig onderhoud. Wat schoffelen, water geven, eigenlijk hoef je weinig bijzonders te doen. Eind juni, begin juli begonnen de planten te verdorren. Ik moest me erg inhouden om te wachten tot ongeveer 2/3 van het loof geel was en ik de knollen ‘mocht’ oogsten. 

Wat een verassing, het was een groot succes! We eten nu al drie jaar bijna het hele jaar van onze eigen knoflook. Je hebt een hoge opbrengst van een relatief kleine oppervlakte. Daarbij kan je de ruimte die de knoflook inneemt in juli/augustus/september gewoon voor andere gewassen benutten. SUPER!

Hieronder zie je een stukje van onze groentetuin met links in het midden de knoflook, hier nog lang niet klaar om te oogsten…





Geen opmerkingen:

Een reactie posten